lördag 7 november 2009

DEBATTEN FRÅN HELVETET.

http://www.dn.se/opinion/debatt/ingen-har-ratt-att-strunta-i-barnens-egna-rattigheter-1.981535

Jag satte på TVn och blev helt stum. På ettan pågår just nu en debatt som ovanstående artikel behandlar. Det handlar om en nioåring som utsatts för psykisk och fysisk terror av sin pappa, och fallet visas nu upp i TV. Somliga av de debatterande är eld och lågor och tycker att all sorts exponering av barns privatliv inte hör hemma i händerna på en miljonpublik. Inte enbart i dessa genrer utan även i t e x "Ensam mamma söker". Andra, bland annat Katrin Zytomierska, anser att det är upp till föräldrarna att bestämma vad de anser vettigt att utsätta sina barn för, och att de familjer som ställer upp och går ut i TV med att de har problem, är otroligt starka.

Det är ett sjukt svårt ämne att behandla. Själv anser jag nog att det finns "olika grader i helvetet", som en kvinna uttryckte det. Jag kan tycka att program som "Ensam mamma söker" är helt okej vad beträffar barnens exponering, eftersom det är ett program som handlar om att hitta kärleken och en ny förälder, vilket barnen kommer att "utsättas" för varesig det sänds i TV eller ej. Däremot tycker jag att program som "S O S Familj" och den dokumentär som gjordes om nioåringen, är något i grövsta laget. Jag tror inte att en nioåring själv kan välja och förstå följderna av att vara "offer" för en medieexponering som handlar om barnets psykiska ohälsa, särskilt inte när den uppenbarligen redan hänger på en skör tråd. Jag tror och tycker, och det är endast min personliga åsikt, att de här programmen borde censureras eller rent av strykas för barnens intigritets skull.

Vad tycker ni?

3 kommentarer:

sofia c. sa...

jag tycker att du är en väldigt intelligent kvinna. fortsätt vara det.

Anonym sa...

tycker det är fel mot barnen...
Hur mår du? Hur går allt?
kram

Elin sa...

Hur går det för dig gumman?
Fått svar på proverna?
Ta hand om dig
Kram