torsdag 20 november 2008

What is real?

..På riktigt alltså? Vad är verklighet och vad är fantasi? Det är inte lätt att skilja på dessa två saker, det märkte jag idag. Jag har spenderat halva dagen på sjukhuset, vilket har varit både trevligt och mindre trevligt. Ännu en person skall bli inblandad i min "härva", nämligen en ny dietist. Blandade känslor där, som alltid när det gäller mig och ny vårdpersonal.. Sjukgymnasten och jag har diskuterat avslappning och kroppsuppfattning fram och tillbaka. Målat konturer, målat om, mätt omkrets, mätt om, lagt på golvet, tittat utan att förstå, mätt igen, blivit förvirrad...men lättad trots allt. Samtidigt känns det så konstigt, att man inte kan lita på sina ögon. Raka motsatsen mot vad man är van vid egentligen. För nej, jag kommer nog aldrig att vänja mig vid tanken att jag skulle se "fel". Det känns så orealistiskt.

Jag måste ännu en gång vara ärlig. Jag åt min första måltid för sisådär 1.5 timme sedan. Jag kände mig redo, tillåten och värd nog att äta pannkakor idag. Det kändes..bra. Till en början. Men innan jag visste ordet av hade två pannkakor med upptinade färska bär slinkit ned (säger man så?) och som om inte det vore nog - ett glas mjölk. JAG SOM ALDRIG DRICKER MJÖLK?!

Resten av berättelsen är väl ganska uppenbar. Nu sitter jag här och har ångest, och ångrar mig som katten. Jag kom på mig själv, lutad över toalettkanten, med att undra om det alltid kommer att vara såhär? Mitt i allt grät jag, vilket jag inte kunnat göra på månader, och lovade mig själv att aldrig mer kräkas och förstöra för mig själv. Dessvärre känner jag mig såpass bra att jag minns att jag lovar mig själv det varje gång det händer.

POSITIVT, Zero, TÄNK POSITIVT.
Två steg framåt, ett tillbaka.

Inga kommentarer: