torsdag 19 mars 2009

SLUTTRAMSAT.

- Nej, morfar. Det är inte ELLE-tidningarna som fick mig sjuk.
Mormor var idag gullig och köpte en tidning till mig, för att jag skulle kunna fördriva tiden lite bättre nu när jag för det mesta är hemma. Gubben däremot, rynkade på näsan åt omslaget och drog ett par visor om hur "di där tösera" får mig och alla andra anorektiker att vilja trycka fingrarna i halsen. Tack för din välmening (?) hörrö, tänkte jag, och ville bara trycka upp historien under näsan på honom.

Anorexi beskrevs för första gången på 1600-talet, där den ideala kvinnokroppen var stor, stark och hälsosam. Gärna lite extra hull och några celluliter på det. Det fanns inga stora reklampelare med supermodeller med hyllade BMI på under 17.5. Dåtidens kungligheter hade friska ideal. (En kung stoppade till och med kuddar under kläderna för att verka tjockare än vad han var).

Dagens poäng: Nej, anorexia är inte en modern sjukdom som beror på modellindustrin eller ELLE-tidningen. Det är psykiskt, och sitter i huvudet. Igår som idag.

..För övrigt har dagen varit OK. Ingen mat än så länge, men det kommer ikväll. Middag med vännerna på en krog i staden. Hade det inte varit för att jag fått låna en kompis bil så hade jag kanske till och med tagit ett glas vin till maten. Idag är solen på min sida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väldigt lätt att viktminskning går överstyr tyvärr.. hårfin gräns liksom. Man gör ju om ett betende och får ett annat..

Mitt mål är inte att bli smal, utan bara gå ner lite i vikt och må bra (med betoning på må bra - bli rörligare.. orka gå på promenader.. minska min ledvärk och belastning).. därför jag gillar gi.. kosten är logisk och vettig (enligt mig då)och man svälter sig inte på något vis..

Men men som sagt, ibland går inte livet som man vill.. då får man försöka få rätsida på det igen och göra sitt bästa för att må bra! Det är vad du verkar ha gjort och jag önskar dig all lycka till framöver..

tack för kommentarern!
ha en trevlig kväller
MVH Sandra