fredag 19 februari 2010

"GOOGLA ACT"

"Du måste fixa det här själv. Vi kan inte hjälpa dig med det här. Du blir fast i en identitet som sjuk."

Plötsligt känner jag mig som en av de gamla tanterna som lägger sig på golvet, ringer på klockan efter personal, och påstår att de ramlat och behöver hjälp upp. Han sa det som om det här vore något jag själv valt. Som om jag skulle vilja vara sjuk, och vilja vara inlagd på den här avdelningen. Som om jag försökte framkalla symptom för att bli kvarhållen. Som om min snetändning på aerosol igår skulle vara ett sådant försök.

Snälla helvete. Jag vill inte vara sjuk, och jag vill framför allt inte vara här. Vad som hände igår är något jag inte kan förstå, men ändå ångrar djupt. Det var ett av mina livs största misstag. Att vara kvar här skulle också kunna räknas till de misstagen, om det nu vore så att jag är här på frivillig basis det vill säga. Hade jag fått välja, så hade jag varit hemma, mått bra och levt livet.

Jag skiter högaktningsfullt i om han eller de tror att jag gör det här för skojs skull eller inte. Om han är så jävla pantad att han tror att jag överdoserar för att få vara kvar på avdelningen med LPT, då är han yte och cyklar på hal is - i motvind.

Just nu känner jag mig mer oförstådd och sårad än på väldigt länge.

4 kommentarer:

Mela sa...

Du har inte valt att bli sjuk - men du måste välja att bli frisk. Du måste måste måste bestämma dig för att göra det och låta din friska sida ta över. Måste! Det är olika saker - vad du vill och vad sjukdomen vill, glöm inte det.

Smilla sa...

Det är läskigt och jobbigt att gå över till det friska, när man levt i det sjuka under en lång tid.
"Man vet vad man har men inte vad man får"
Jag tror att det undermedvetna spökar lite med en, vilket blir bakslag, trots att man har en vilja att förändra.
Gjort är gjort....det gäller att enträget fortsätta den tuffa vandringen, med både med och motgångar....

Maria sa...

Självklart väljer man inte må dåligt! Men man väljer faktiskt om man ska hälla i sig piller eller inte även om man inte gör det för att få LPT -men man kan ju räkna ut konsekvensen, ingen vill ju låta dig dö. DU kan göra dig frisk. Det ÄR rätt coolt att ha den makten tycker jag o det funkar f-n så mkt bättre än LPT.

Mig sa...

JAG HAR HÖRT exakt samma sak! När jag låg inlagd för depprission sa min läkare att han misstänkte att jag gjorde "dumma saker" för att slippa bli utskriven. fattar dom ingenting? Då kände jag mig sämre och mer självhatisk och irriterad än på mycket länge. Hur menade han och hur tänkte han när hsn sa så? Hur kan han säga så överhuvudtaget?

INGEN väljer att vilja vara sjuk, vad det än handlar om. Skulle jag, som depprimerad och sjävmordsbenägen göra "dumma saker" för att få utskrvningen uppskjuten? ALDRIG!!! det värsta jag hört. Jag kände mi anklagad. Det enda jag ville var att få komam ut, så att jag kunde göra som jag vill - dö. Men det fick jag inte p.g.a mina misstag och desperata försök att få komam därifrån. Det sista jag någonsin kunde önskat mig var att behöva stanna, och det sista jag ville höra var absolut detdär



Vill bara säga tatdet är förfärligt att de ens kan säga nåt sånt. hur tänker dom? Jag vet hur jävla kränkt man känner sig. Så jävla världelös och skamsen. hemskt.