lördag 24 januari 2009

LYCKA ÄR ATT BAKA!

..Jag kan helt enkelt inte få nog när jag väl gett mig in i köket bland bunkar och mjölpåsar! Det är ju så himla roligt! (Okej, jag vet att många utav er kanske tänker att det här är ett typiskt betéende hos folk med anorexia - och det kanske det just är också - men hey, så länge jag har roligt går det ingen nöd på mig! :D ) Jag har suttit framför datorn hela förmiddagen för att leta upp det perfekta receptet på matbröd, och nu har jag hittat ett jag tänkt prova! Det ligger och jäser i bunken nu. Mamma tycker jag är dum i huvudet som itne använder assistenten, men konstigt nog tycker jag att det blir mycket roligare att baka och se resultatet efteråt, när man har gjort allt för hand.

Brödet jag gör blir som frukostbullar. Det är inga speciella och annorlunda ingredienser (mamma köper aldrig sånt eftersom hon väldigt sällan bakar själv, och inte tycker om när jag bakar..) utan det enda är väl att man gör grunden på havregrynsgröt. Sen har jag joxat till det och ändrat lite själv också, t e x bytt ut hälften av vetemjölet till dinkelspelt och minskat en del på sirap och sånt. Plus rivna morötter. Bröd skall ju faktiskt inte vara sötat tycker jag, det smakar bara bulldeg då på något sätt.

Så nu återstår att se om jag kommer att klara av att ta en brödbulle själv senare! Jag tänker i alla fall jobba på det och göra mig inställd på det. Tänka nu i några timmar att det ÄR okej att äta och att vi faktiskt MÅSTE äta för att överleva. Det är ju så himla enkelt egentligen, eller hur??

Men, jag åt faktiskt frukost i morse! Mådde så himla dåligt eftersom ätandet inte gått så bra det sista, så jag åt helt självmant utan att någon tvingade mig eller ens frågade! WELL DONE, ZERO! Det blev exakt 2 dl miniyoghurt och ca 40 gram blåbär i det. Blåbär måste ju vara bland det godaste som finns?

Nej, nu får jag ut till degen igen. Den har nog jäst färdigt snart, så det är dags att baka ut den!
Hörs sen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag älskar också att baka, fast gör det typ aldrig längre...men när jag var som sjukast var det liksom konstant förekommande så jag tror det blev för mycket. Skönt att du fått komma hem igen! Kämpa vidare och jag håller tummarna för att du ska våga äta en brödbulle, själv ska jag sörpla Fortimel.

Ps: Förlåt om jag var för framfsuig och frågade vart du vart du var inlagd och så...det var inte meningen att lägga mig i.

Kram

Anonym sa...

Hoppas du lyckades få i dig lite av det hembakade brödet igår. Man vet ju iaf vad som är i degen när man gjort det själv ;-) Bra att du fått i dig frukost! Gör den där repövningen, du vet, om det känns som om du har gått upp. Jag kämpar med den... Det värsta tycker jag är all vätska man lägger på sig när man äter lite. Man går ju verkligen upp fast att det är vatten. Blåbär är en favorit här oxå, bär överhuvudtaget är ju bara så gott! Just nu lever jag på buljong (ibland måste jag bara ha något varmt som smakar mat) och näringsdrycker...
Kramar Tina

Zero sa...

Svar till Tina: Det är ju sjukt, hur vi kan känna så lika! Eller? Alla anorektiker kanske gör det, men hur som helst kan jag bara le (även om det är en totalfel reaktion när man pratar om anorexi) när det du skriver lika gärna kunde ha varit skrivet av mig. Repövningen t e x, har jag fått göra väldigt ofta nu det senaste. Och jag blir lika chockad varje gång (får i princip alltid fram att jag överdriver mina mått med 20-25 cm) och kan inte sluta titta på repet. Eller en mobilsladd som jag använder för tillfället ;)

Vätskan är min största fiende tror jag. Det är så förrädiskt, och bara under tre dagar gick jag upp nästan 2.5 kg för ett tag sen, som sedan försvann PLUS 1.5 kg en vecka senare. Och oavsett om det är vatten eller inte, så är det ju alltid lika jobbigt att känna sig svullen och gå upp i vikt! Det räcker för mig att äta pyttelite, speciellt på kvällen, för att jag ska vakna nästa morgon med "stick" i läpparna och ett ansikte som en fotboll..

Dricker också en del buljong av samma skäl. Näringsdryckerna får mest stå i skåpet här hemma. Usch, jag tycker de smakar riktigt illa. Ett tag bytte jag ut dem mot nutrilett eller naturdiet eller vad det heter, sånt som man blandar med vatten, men det var inte speciellt uppskattat.

OJ, nu blev det allt ett långt svar! Jag har lite svårt för att sluta pladdra ibland. Beror kanske på att jag, precis som du, inte haft någon att prata med här runt mig i vardagen på ett tag..!

Stora tack-och-kämpar-kramar till dig!

Anonym sa...

Jag känner exakt samma som du och ler ofta när jag läser dina inlägg/kommentarer :-D Ett litet tips: om du "gillar" buljong så köp Zeta Croutons, eller brödkrutonger ;-) och lägg i ett gäng. Dom suger upp buljongen och det är jättegott, innehåller lite olivolja, som ju är nyttigt, OCH det mättar lite mer. Kramar