tisdag 27 januari 2009

BIG BOY, YOU'RE BEAUTIFUL.


ca 14.30
Sitter på bussterminalen och väntar på bussen hem. Hela stället är smockat med folk, men jag har haft turen att få tag i en sittplats på en väldigt liten bänk. Med 15 minuters väntetid kvar, slår sig plötsligt en väldigt välvuxen man ner bredvid mig. Han tummar på en stor pucko och en kanelbulle á la XXL. Jag blir spänd i hela kroppen, av någon anledning. Visst, jag älskar doften av bullar, men i det här sammanhanget blev det bara motbjudande. Jag sitter som på nålar när han trycker i sig bullen på mindre än en minut, och samtidigt försöker dölja belåtna "MMM-anden" och suckar. Ljudet av smask riktigt skär in i benmärgen på mig och utan någon egentlig anledning så blossar jag upp och blir nästan lite förbannad där jag sitter. Snälla människa, gör inte såhär emot dig själv - hur kan du med?! tänker jag. Efter att bullen är slut, sväljer han puckon på omgångar, och stoppar sen bullpappret halvvägs in i munnen för att bita och slicka av sockret och kanelen som bränt fast i pappret under gräddningen.
..Jag gick ut och tog en cigarett, för jag kunde helt enkelt inte sitta kvar. Jag som räknat med att "få lov" att äta när jag kom hem, tappade helt matlusten igen. Men nu, såhär ett tag efteråt, sitter jag här och skäms i mitt dunkla rum. Frågan är ju inte hur HAN kan med att äta en bulle på öppen plats och visa att han njuter av den, utan snarare hur jag kan sitta där och döma honom bara för att jag själv aldrig skulle göra en sådan sak. Det jag håller på med, att skämmas och ångra mig så mycket av att äta att jag hellre låter bli, är ju bra mycket idiotiskare än att äta en kanelbulle. Han kanske inte alls tyckte illa om sig själv. Han kanske var skitnöjd med att vara en större storlek, och där sitter jag och skall föreställa en bättre människa och äcklas av honom.
Jag hoppas verkligen att jag inte är är den enda i hela världen som blir sån här ibland, för då skulle jag verkligen tycka illa om mig själv som person. MEN - kontentan av det hela och min lilla lärdom för dagen blir att försöka inse att människor faktiskt äter. Ofta bland folk. Och det är inget pinsamt med det. Det är ingen skam att äta öppet. För det är naturligt, och oavsett om man är en size zero eller XXXL så behöver alla äta.
Ni kan ju den där om bilen, som inte kan köras på tom tank..

Inga kommentarer: