söndag 17 maj 2009

ANOREXI, ZERO POINTS.

..(uttalas på franska för att sådär klämkäckt knyta an till kvällens melodifestival)

Heja Norge! Om nån låt skulle vinna så var det faktiskt den. Har gillat den starkt sen första gången jag hörde den. Besviken dock, över att La Voix inte fick fler poäng. Jag kan väl inte vara den enda som verkligen trott att hon hade en chans? För mig är det i alla fall den bästa låten Sverige någonsin har skickat till melodifestivalen (eller OK, så länge mitt minne kan sträcka sig i alla fall). Förmodligen är jag på god väg att bli 80 år i huvudet också, och inte bara i kroppen. Ha, ha - vilket smaklöst skämt..

I dag har jag ätit en del. Ingen måltid visserligen, men sådär smått då och då. Det känns åt helvete, i och för sig, eftersom det känns som om jag småätit. Ett halft äpple där, en morot där, en potatis (!) där och andra halvan av äpplet där. Jag tror (och det känns konstigt att säga TROR i stället för att vara helt säker..) att jag fått i mig mellan 4-500 kcal i dag. Räknat med överskottsräkning då. Och det är inte bäst, det är inte ens bra, men det är något. Just nu är väl allt som inte räknas som katastrofalt kasst ganska hyffsat ändå måste jag säga.

Zero är trött som en sten just nu. Och känner sig bra fet. Det är inte roligt det där. Men i dag kallade min mammas vän mig för bengeten. Pappa kallar mig för knotan. Mamma säger att jag är det vackraste streck hon någonsin sett. Och vilken tragikomik det är, att sådana kommentarer faktiskt får mig att må bättre än när någon säger att jag ser pigg eller frisk ut...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är grymt bra som kämpar, det är klart att du är mager fina...kroppen tar ju stryk och dina föräldrar vill ju se dig må bättre och du kommer att fixa det! Ska du göra något särskilt idag?
Jag tror jag ska ta mig in till stan och sen till Rosendals Trädgårdar och fota!

Kramar Mia

Tina sa...

Visst var Norge bäst igår! (jag röstade faktiskt en gång på honom får jag väl erkänna) Efter Malena iofs, håller med dig om att det är den bästa låten vi skickat på många många år. Hon är fantastisk! Tänk att ha den rösten. Vacker är hon också.

Jag blev enormt berörd av ditt svar på min kommentar igår. Önskar att jag kunde ge dig en stor kram irl men eftersom det inte går så får det bli en bloggkram - en riktigt stor kram. Tack för dina fina ord, det gör stor skillnad.

Det där med folks kommentarer om ens utseende är verkligen tragikomiskt - eller egentligen bara tragiskt. Oavsett om man är "uppgödd" eller inte tar man det som en förolämpning om man får höra att man ser frisk/fin ut. Hellre då att dom säger "vad mager du är". För mig har det att göra med identitet - jag "är" ju smal, eller liten, och har alltid varit det. Jag "har" ju storlek 34/36. Vem är/blir jag om jag går upp tjugo kilo? Eller om jag ser frisk ut i andras ögon. Det skrämmer livet ur en men samtidigt är det väl där problemet ligger. Att man likställer kropp/vikt med identitet.

Det blev långt det här :-D men innan jag slutar: min blogg kommer att vara på conchriz.blogspot.com men är inte riktig startad.

Stor kram Tina

Lisa sa...

Du skriver så jälva bra!!!


Till alla som har/har haft anorexia:
Välkommen till frågestunden på min blogg :)