tisdag 20 oktober 2009

SJUKDOMSINSIKT.

De säger att jag saknar det. Men hur kan de vara så säkra på det? Jag vet att jag har diagnosen anorexia nervosa, men jag är inte alltid överens med dem om att jag verkligen är sjuk. Jag vet att jag inte äter lika mycket som de flesta andra kanske gör, men skulle det inte kunna vara fråga om vanlig bantning, och inte någon sjukdom? Hur vet de egentligen att just jag är sjuk?

Och nej, jag håller inte med om att jag är smal och jag håller absolut inte med om att jag behöver gå upp i vikt. "Felaktig kroppsuppfattning" säger de då. Men tänk om det helt enkelt bara är så att jag inte är nöjd med hur jag ser ut? Tänk om det är så att jag ser mig precis så som jag är, och tycker att jag behöver gå ned? Varför ska de då stoppa det och hindra mig från att bli fullt nöjd med mig själv?

Om det fanns ett svar på de här frågorna, då skulle jag väldigt tacksam ta emot det.

2 kommentarer:

Emelie sa...

tänk om det är så att man kan dö om man äter för lite?
-
tänk om man faktiskt kan svälta ihjäl sig?
-
tänk om en tjejs/kvinnas kropp slutar fungera som den ska, när hon har för lite underhudsfett?
-
tänk om rädslan för att dö och för att få bestående men, ändå vore nog för att få folk att äta som de ska? Som deras kroppar faktiskt kräver <- inte som deras huvuden fått för sig.

Maria sa...

eh, förlåt, men oavsett om du kallar det sjukdom eller inte så begränsar ju din "vanliga bantning" ditt liv, eller hur? Alla människor bantar inte. Varför inte satsa på att bli nöjd med dig själv istället för att gå ner i vikt? Det blir man lyckligare av, det lovar jag dig. Du slipper LPT på köpet =) En "vanlig bantning" är verkligen inte bra om det håller på att kosta dig livet. Jag tycker inte du ska satsa på det. Se till att du mår bra fysiskt, annars är det omöjligt att må psykiskt bra. Det finns skattningsskalor från WHO om vad som är hälsosamt BMI, som du säkert redan vet. Och det är något man kan ta sikte på, ifall man har svårt att känna själv vad som är bra. Lycka till! KRAM