onsdag 24 december 2008

spyr - bokstavligen - på julafton.

Nu klämtar kyrkklockorna för midnattsmäsan. Sång och musik och kristenheter för alla som är vakna och sugna på en traditionell avslutning på julaftonskvällen. Kom hem från julkalaset för en stund sen. Mådde skit av all mat, eller kanske snarare av alla diskussioner kring mat, jag vet inte vilket som var värst.
Dagen började i alla fall hemma med julfrukost bestående av det vanliga, ni vet typ ägg, skinka med senap, kalvsylta, köttbullar och hela det köret. Jag åt ett ägg men pallade inte den stekta maten, så tog ett halvt glas miniyoghurt istället. Sen gick jag ner i duschen och spydde direkt. Kunde inte stå ut med tanken på att jag skulle behöva äta ännu mer sen. Anlände till julkalaset runt 15.00 där det såklart bjöds på julbord. Det gick ganska okej ändå. Såg en släktings nya flickvän som jag tyckte såg jättesmal ut, och jag vet inte, men jag fick för mig att hon tittade konstigt på mig hela tiden. Hon var typ 30 år, och jag vet ju att anorexi inte är något som bara förekommer i tonåren, även fast det för mig känns hemskt att se vuxna människor lida av den här sjukdomen. Jag vet ju förstås inte om hon hade det, för hon åt ju som de andra, men det var den känslan jag fick i alla fall.
Ni vet, när man själv är anorektisk eller har egen erfarenhet av det på annat sätt, så känner man väldigt tydligt av signalerna från människor i omgivningen. Jag åt iallafall en macka med skinka och lite senap (!) och en kokt julkorv som jag har varit med och gjort själv (klarar inte av typ prinskorv eller fläskkorv som jag inte vet vad det är i, och den var inte större än en köttbulle så det kändes okej..) Sen åt jag kanske 70 g av nån sallad med rödkål, äpple och rödbetor och nästan 1 dl kålrotspudding som mormor gjort bara för min skull! (Hon vet ju att jag inte vill äta en massa grädde m m som ingår i typ janssons, så den innehåller bara mosad kålrot och kokta morötter som stått i ugnen och är mycket god!) Jag åt inte upp allt jag tagit till mig utan lämnade det till min bror. Han blev ju glad i alla fall, även om mamma inte blev det. Hon kallade mig ben-get inför allihop, som reagerade med generade blickar och själv blev jag sur..
Sen blev det såklart efterätt och kaffe. Massor av kakor och tårta fanns uppdukat. Den smala tjejen åt en pyttebit av tårtan men inget annat. Själv tog jag bara en kopp kaffe, till mammas stora och högljudda förtret. Senare, vid niotiden, var det dags för ännu en måltid. Tomtegrynsgröt. Jag åt väl en dl med kanel. Mormor hade gjort även denna själv, och jag kunde inte med att svika henne när hon frågade. Jag öste på en del kanel, så det gick ned, men jag ville bara hem och spy hela kvällen.
Hem kom jag, och spydde gjorde jag. Även fast jag vet att det egentligen inte var någon idé med tanke på att de mesta kalorierna stannar kvar, men magen känns mindre när jag fått upp en del.

Det var min jul. Som ni märker har jag i princip bara summerat den som en matdagbok, men det är också kring just mat mina tankar har kretsat idag. Julklapparna var få och små till oss "stora barn" medan de yngre fick många och stora. Även om värdet är detsamma, och mina julklappar var precis som jag önskat mig - till största delen kuvert med pengar - så blev jag ändå lite smygavis på barnen som hade stora högar med paket. Mest för att det ser så roligt ut. Ännu en natt vänta nu, och ännu en jul, eftersom alla släktingar inte kunde komma idag. Vet inte om den blir imorgon eller till helgen, men vad jag vet är däremot att jag har ytterligare ett julbord att se fram emot med viss skräck.

Hoppas att ni där ute har haft en underbar julafton och kunnat njuta av både familjetrevligheter och god julmat! Det är ju så det "ska vara". Kanske sitter ni på någon julmässa just nu och lyssnar till toner av stilla natt från en halvtaskig lokal sångerska, och slumrar till i bänken (okej, det går åtminstone till så här där jag bor..), eller kanske sitter ni just nu som jag, ensamma framför datorskärmen och bara väntar på att få dyka ned i kuddarna och sova ut efter en händelserik och smått stressig dag. Oavsett vem, vart och hur ni är, så önskar jag er alla en riktigt god jul. Och tack för underbara och kloka kommentarer. Det är en väldigt bra julklapp som verkligen rör mig.

GODNATT!

1 kommentar:

House Of .... sa...

mitt hjärta blöder, för dig, för oss, för att världen måste vara en sådan skitplats ibland. Jag hoppas du snart finner ro och lycka
keam